دوره 6، شماره 16 - ( 9-1396 )                   جلد 6 شماره 16 صفحات 71-80 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:  
انتشار گرد و خاک و حرکت ماسه‌های روان از متداول‌ترین خطرات طبیعی بر جاده‌های بیابانی مناطق خشک کشور به‌شمار می‌رود که عمدتاً از رخساره‌های ژئومورفیک حاشیۀ جاده منشأ می‌گیرند. لذا شناسایی و کنترل رخسارههای حساس منطقۀ برداشت و تعیین سهم هریک در تولید ماسههای روان و ریزگردها اثر قابل‌توجهی بر روی کاهش خسارات ناشی از این پدیدهها دارد. در این تحقیق، ابتدا واحدهای ژئومورفولوژیک حاشیۀ جادۀ یزد‌ـ میبد شناسایی شد، سپس نسبت‌به نمونه‌برداری از این رخساره‌ها به‌عنوان مناطق منشأ و همچنین رسوبات حمل‌شده بر سطح جاده، اقدام شد. نمونه‌ها به دو روش دانه‌بندی (شاخص‌های مورفومتری ذرات) و کانی‌شناسی، آنالیز شده و با استفاده از روش تحلیل خوشه‌ای موردمقایسه قرار گرفتند. نتایج بررسی مورفومتری ذرات نشان داد که اندازۀ قطر میانه و میانگین رسوبات حمل‌شده بر سطح جاده، به‌ترتیب برابر با 208 و 224 میکرون است که باتوجه‌به رابطۀ قطر ذرات منطقۀ رسوب‌گذاری با فاصلۀ حمل، بیانگر نزدیکی منشأ رسوبات حمل شده بر سطح جاده است. همچنین بررسی شاخص کج‌شدگی نشان داد که وضعیت تقارن منحنی دانه‌بندی رسوبات گرفته‌شده از سطح و حاشیۀ جاده‌، به‌سمت ذرات درشت‌دانه تمایل داشته و عمدتاً جورشدگی ضعیفی دارند که نشان‌دهندۀ محلی بودن منطقۀ حمل آن است. نتایج کانی‌شناسی بین رسوبات حمل‌شده بر سطح جاده و رخساره‌های فرسایش بادی نشان داد که رسوبات حمل‌شده، بر سطح جاده بیشترین درصد تشابه را با عناصر رخساره‌های پهنه‌های ماسه‌ای و تپه‌های ماسه‌ای حاشیه دارد که به‌عنوان منشأ رسوبات جاده‌ای مسیر ترانزیتی یزد‌ـ میبد معرفی شد.
 
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ژئومورفولوژی
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۰

Abstract [PDF 400 KB]  (13 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه مهندسی اکوسیستم بیابان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Desert Ecosystem Engineering Journal

Designed & Developed by : Yektaweb